maanantai 23. tammikuuta 2012

Onpa surkian pieni

Olen viime aikoina kuullut pariinkiin otteeseen kommentteja, että yritysten ei kannata mennä Twitteriin, kun se on niin pieni. Siitäkään ei ole kovin pitkä aika, kun samaiset henkilöt olivat Facebookiin menemistä vastaan, koska se oli kuulemma jo hiipumassa. Tuntuuko siltä, että sosiaalinen media olisi jotenkin menettämässä merkitystään?

Totuushan on, että sosiaalisen median kiivaimmat vastustajat ovat niitä, jotka eivät sosiaalista mediaa edes käytä. Juuri ne, jotka eivät ole Facebookissa ja Twitterissä, tuntuvat kaikista parhaiten tietävän sosiaalisen median ongelmat. Uskomatonta kyllä, nämä ”markkinoijat” perustavat tietonsa iltapäivälehtien sensaationhakuisiin artikkeleihin. Sieltähän se tieto Facebookin hiipumisestakin oli löytynyt jostain julkkisjuorujen ja horoskooppien välistä.

Kuinka pieni tämä Twitter sitten on? Twitterillä on vaivaiset 100 miljoonaa aktiivista käyttäjää. Vuoden vaihtuessa Twitterissä lähetettiin parhaimmillaan vaatimattomat 16 197 tweettiä sekunnissa. Lady Gagalla on tällä hetkellä ainoastaan 18 miljoonaa seuraajaa. Eivät noin pienet luvut voi kiinnostaa yhtään kansainvälistä yritystä. Ja oliko niin, että Twitteriä ei käytetä ollenkaan Suomessa?

Eilen presidentinvaalien tulosillan aikana lähetettiin yli 4600 tweettiä #vaalit2012-hashtagilla. Oli mahdotonta ehtiä lukea kaikkia viestejä, vaikka niiden maksimipituus oli vaivaiset 140 merkkiä. Mukana eivät olleet ainoastaan vannoutuneet tweettaajat, vaan huomasin monien suomalaisten luoneen Twitter-tilejä ihan vain vaalikommentointia varten. #Haavisto-hashtag taisi olla illan aikana ihan "trending topic" eli kymmenen puhutuimman aiheen joukossa maailmassa.

Se ei varmasti vähentänyt suomalaisten tweettajien innostusta, kun #vaalit2012-hashtagia käyttämällä saattoi saada omat tweettinsä ihan telkkariin teksti-tv:n kanavalle 398. Tuo voi äkkiseltään tuntua hieman nololta, mutta se oli kaikkea muuta Twitterin käyttäjille. Siinä ne tweetit vaihtuivat koko tuloslähetyksen ajan kuvaruudun yläreunassa, ja twiittaaja vuorollaan pääsi kymmeneksi sekunniksi valtakunnalliseen lähetykseen. YLE julkaisi yli 1000 tweettiä.

Minä olisin seurannut tulosiltaa muutenkin, mutta kyllä YLEn aktiivinen Twitterin hyödyntäminen on tuonut aivan uuden ulottuvuuden vaaleihin, euroviisuihin ja itsenäisyyspäivän vastaanottoon. Monet tweettaajat seuraavat kyseisiä tapahtumia ainoastaan aktiivisen Twitter-keskustelun ja teksti-tv:n ansiosta. Kyse on siis täysin merkityksettömästä ilmiöstä, jota ei kannata edes harkita yhdeksi markkinointikanavaksi.

Edit: Se on sitten eri asia, mitä Twitteriin liittymisen jälkeen tapahtuu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti