maanantai 2. tammikuuta 2012

Auttaako uusi tupakkalaki pitämään uudenvuodenlupauksesi?

Et kai vaan mennyt tekemään uudenvuodenlupauksia? New York Timesin mukaan epäonnistuneet uudenvuodenlupaukset ovat tuottoisaa bisnestä. Onneksi lainsäädäntö tuli avittamaan suomalaisia tupakoinnin lopettajia, sillä eilisestä lähtien tupakkatuotteet on täytynyt pitää poissa näkyvistä myyntipaikoissa. Sen luulisi vähentävän kiusausta. Mutta markkinoijana minun ensimmäisenä huolenaiheenani oli, miten nuoret kuluttajat oppivat nyt tuntemaan eri tupakkamerkit.

Uuden tupakkalain tarkoituksena on tupakoinnin loppuminen Suomessa kokonaan. Tähän tavoitteeseen pyritään ehkäisemällä erityisesti lasten ja nuorten tupakoinnin aloittamista, kun tupakanostosta tehdään entistä vaikeampaa. Savukemainonta on ollut kiellettyä vuodesta 1978, mutta kyllähän ne tupakkabrändit ovat tulleet kaikille tutuiksi kauppojen kassoilla. Nyt sillekin tuli loppu, kun ostotilanteessa asiakas joutuu sokkona pyytämään myyjältä haluamansa tuotteen. Myyjä voi toki asiakkaan pyynnöstä näyttää savukepakkauksia esittelevää kuvastoa ja antaa mukaan listan myynnissä olevista tuotteista sekä niiden hinnoista, mutta vaikeaksihan tuo menee.

Onneksi tupakkayhtiöt ovat aina taitaneet markkinoinnin ja keksineet uusia tapoja tehdä brändejään tunnetuiksi. Esimerkiksi Formula 1 -sponsorointi on ollut niin onnistunutta, että monet tietävät edelleenkin eri talleja tukevat tupakkayhtiöt, vaikka niiden logoja ei ole autoissa tai kuljettajien haalareissa saanut moneen vuoteen näkyäkään.

Mielenkiintoista nähdä, miten Suomen pyrkimys täyssavuttomuuteen ensimmäisenä maana maailmassa onnistuu. On myös mielenkiintoista nähdä, mitä tupakkayhtiöiden markkinointikoneistot keksivät seuraavaksi. Markkinoijana tällaiset haasteet ja valtaisat resurssit luonnollisestikin kiehtovat minua. Tupakkayhtiöissä pääsisi suunnittelemaan uusia luovia ratkaisuja, kuinka niiden savuavia brändejä voisi tehdä tunnetuiksi uusille asiakkaille. Mutta tupakoinnin haitat pilaavat tämänkin, sillä jossain ne markkinoijan eettiset rajat tulevat vastaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti