keskiviikko 4. tammikuuta 2012

Miksi Paavo sanoi pöö?

Paavo Arhinmäki teki aiheellisen kysymyksen Paavo Lipposen tv-mainoksesta Nelosen uutisten ohjelmassa: ”Tää böö puhututti jonkun verran. Onks tää ihan mainostoimiston idea vai mistä tää oikein tullu? Jos ajatellaan viime presidentin vaaleja, niin siellä aika paljon naureskeltiin tälle Työväen presidentille. Niin tuleeks tästä presidentin vaaleista nyt enemmänki mainostoimistojen kikkailujuttu, vai?”

Vaalit ovat tuntuneet nimenomaan mainostoimistojen leikkikentältä 2000-luvulla. Nykyisin monesti valitetaan, että puolueiden välillä ei ole enää minkäänlaisia eroja. Tämän vuoksi puolueet joutuvat turvautumaan vaalikampanjoissaan mainostoimistojen luomiin mielikuviin. Mitä siitä sitten seuraa, jos mainostoimisto ja taustavoimat eivät onnistu yksiselitteisesti kiteyttämään tv-mainoksessa Paavo Lipposen kampanjaviestiä? Paavo Lipponen joutuu selittelemään sitä Nelosen uutisten ohjelmassa.

En usko, että mainostoimistoilla on vielä kova hinku ryhtyä vaikuttamaan puolueohjelmiin. Voimakas kilpailu on kuitenkin johtanut siihen, että mainostoimistot pyrkivät nyt olemaan asiakkaidensa strategisia kumppaneita. Niinpä mainostoimistot yrittävät puuttua jopa tuotekehitykseen, vaikka asiakas olisi pyytänyt pelkästään lanseerauskampanjan suunnittelua ja toteutusta.

Valitettavasti moni markkinoinnin suhteen osaamattomampi yritys haksahtaa siihen, että siellä kuvitellaan mainostoimiston kykenevän kertomaan, mikä meidän markkinointistrategia on. Anteeksi vaan, mutta eikö strategisen osaamisen tulisi olla nimenomaan yrityksellä itsellään? Voiko olla mahdollista, että yritys ei itse tunnista edes kilpailijoitaan tai asiakasryhmiään? Kyllä voi.

Maailman arvokkaimpien brändien listalla kymmenen kärjessä on seitsemän high-tech -brändiä. Lisäksi yli neljännes maailmanlaajuisista kärkibrändeistä toimii joko tietotekniikka- tai tietoliikennealalla. Kansainvälisesti high-tech -yrityksissä on siis erittäin vahvaa markkinointiosaamista. Suomessa tämän asian osalta ollaan täysin hakoteillä. Viidenkymmenen arvokkaimman suomalaisbrändin joukossa on vain neljä tieto- ja viestintätekniikka-alan yritystä. Mistäköhän se johtuu?

Suomalaisyritykset ovat erittäin insinöörivetoisia. Ja kun ei löydy osaamista ja varmuutta markkinoinnin saralla, tuollaisissa yrityksissä uskotaan turhankin herkästi kaikkeen, mitä mainostoimistot kertovat. Pöö. Ei ole mitään pelättävää?

On, siinä on hemmetisti pelättävää, kun yrityksiä ja puolueita ryhdytään ohjaamaan ulkopäin. Ulkopuolinen voi nähdä asiat uudesta näkökulmasta ja tuoda paljon tuoreita ideoita toimintaan, mutta mainostoimiston osaaminen on aina hyvin ohutta asiakkaan toimialalla. Mutta mistäpä sitä tulevaisuudessa sitten tietää, onko jokin asia oikeasti kokoomuslaista politiikkaa vai onko siinä kyse vaan Bob Helsingin kampanjasta?

Johonkin se raja täytyy vetää ja rajan vetäminen vaatii yritysten ja puolueiden markkinointi- ja viestintäosaamisen vahvistamista sisäisesti. Vai ei kai kukaan kuvittele, että mainostoimistosta löytyisi se vahvin osaaminen mille tahansa toimialalle?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti