perjantai 9. maaliskuuta 2012

Äkälinnutko aaseja?

Pari viikkoa sitten kuulin, että Rovio Entertainmentin tyypit ovat aaseja tehdessään lisää Angry Birds -pelejä. Onko näin? Keskiajalla alkemistit yrittivät valmistaa kultaa tyhjästä. Nyt kun Roviolla on siihen kaava, sitä ei saisikaan käyttää. Peter Vesterbacka onkin todennut, että pahinta Suomessa on, jos menestyy. Ilmeisesti suomalaiset olisivat tyytyväisempiä, jos tämäkin menestystarina olisi tullut länsinaapurista. Sitten voitais olla kateellisia, kun niillä oli jo IKEA, Hennes & Mauritz, prinsessa Madeleine ja vaikka mitä.

Kun Vesterbacka ilmoitti yrityksensä tavoitteeksi kymmenkertaistaa liikevaihto joka vuosi ja siinä samalla ohittaa Disney, kuulin, että Angry Birds tulisi olemaan yhtä kestävä ilmiö kuin Tamagotchi. Niin Vesterbacka varmaan laskikin kaiken äkälintujen varaan. No ei! Ensinnäkin pelimyynti on vain yksi tulonlähde Roviolle. Angry Birds -brändi on lisensoitu yli tuhannelle eri oheistuotteelle. Pelimyyntikin on ollut vaatimatonta lähes miljardilla latauksella. Eikö se jo kerro, että ihmiset eivät ole vielä saaneet tarpeekseen äkälinnuista?

Roviolla ainakin nähdään, että nyt ollaan vasta nousukiidossa. Siitä kertoo eilinen Angry Birds Space -pelin lanseeraus kansainvälisellä avaruusasemalla. Taivaskaan ei ole enää rajana. Ei tuollainen onnistuisi perinteiseltä suomalaiselta markkinointiosastolta, jossa insinöörit tekevät päätökset ja koulutuksen saaneet markkinoijat kelpaavat lähinnä vain assistenteiksi. Kyllähän Angry Birds -brändin vahvistaminen useammalla tänä vuonna julkaistavalla pelillä todellakin saa roviolaiset vaikuttamaan aaseilta. Äkälintujen kuolemakin näyttää yhtä varmalta kuin jos sattuisi unohtamaan sen tamagotchinsa viikonlopun ajaksi ruokkimatta.

En millään usko, että 50 heikosti menestyneen pelin jälkeen Roviolla oltaisiin tyytyväisiä yhteen onnistumiseen. Lopettiko Disney yrittämisen keksittyään Mikki Hiiren? Roviolla on nyt aivan erillä tavalla resursseja panostaa tuotekehitykseen, jotta he voisivat tehdä 50 uutta peliä pois alta ennen sitä seuraavaa uutta hittiään. Ei tässä nyt ihan vaatimaton brändi ole kyseessä, jos NASA tekee Rovion kanssa yhteistyötä. Onhan se uskomatonta, että NASA:n tavoitteena on kasvattaa kiinnostusta tiedettä ja avaruushankkeita kohtaan suomalaisen Angry Birds -pelin avulla. Roviolla katsotaan tähtitaivasta ja uskotaan unelmiin. Tekisitte tekin samoin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti